tiistai 19. marraskuuta 2013

Eventeistä ja muista ongelmista

Perinteinen aloituskylä
Eilen missasin kuvistunnit, joten jouduin tekemään projektia eteenpäin kotona ja huomenna sama kuvio uudestaan. Pitäisi ehkä katsoa joitakin ohjevideoita tai muute vaan etsiä tietoa RPG Makerin käytöstä. Tummemmat neliöt valkoisilla reunuksilla ovat "eventtejä", eli jotakin tapahtuu esimerkiksi hahmot kommentoivat esinettä. Osaan jotenkin tehdä yksinkertaisia eventtejä, mutta jostakin syystä ne eivät vain toteudu. Tässä kartassa kaikki eventit ovat sellaisia, että kun painaa "action buttonia" niin hahmon pitäisi kommentoida esinettä, mutta niin ei vaan käy! Raivostuttavaa! Itse pelatessani tällaisia pelejä tykkään juuri tutkia asioita knippailemalla joten ajattelin tämän pelin sisältävän niitä kohtuu paljon. Ne eivät oikeastaan ole tarinan kannalta tärkeitä, mutta luovat (ehkä) syvyyttä hahmoihin ja auttavat ymmärtämään pelin maailmaa. Periaatteessa ne eivät siis ole niin tärkeitä ja voin alkaa tapella niiden kanssa myöhemminkin kunhan saisin tehtyä kaikki perusjutut.
Toinen ongelma ovatkin sitten hahmot, tai pikemminkin heidän vaatteensa. Ajattelin kaikkien pelissä esiintyvien hahmojen olevan aiemmin tekemiä hahmojani, sillä rakastan tällaisia typeriä yksityiskohtia. Mutta nämä hahmot eivät ole normaalisti samasta maailmasta, joten tästä pelistä tulee tavallaan Alternative Universe (AU). Kysymykseksi sitten tässä nousee millä tavoin hahmojen pitäisi pukeutua, jotta he vaikuttavat kuuluvan samaan maailmaan, mutta jotta ne muistuttavat jotenkin alkuperäisiä. RPG Makerin mukana on osa, jolla pystyy tekemään hahmojen spiritejä, mutta se on kaukana täydellisestä enkä saa hahmoja täysin muistuttamaan itsejään. Ainakin tärkeimpien hahmojen spiritet on muokattava oikeammiksi. Tavallaan RPG Makerin valmiin spiriten teko ohjelman käyttäminen tuntuu huijaamiselta. Saanko tai oikeastaan kehtaanko käyttää sellaista kuviksen diplomin kanssa? Mistä kukaan saisi edes tietää (no, aika monesta paikasta, vaikkapa tästä blogista)?
Taitaa olla parasta pelata varman päälle ja tehdä vain vähän NPC hahmoja. Eli nyt täytyy opetella tekemään myös spiritejä (ehkä sentään jonkinlaisesta pohjasta, kunhan muutan tarpeeksi). Tässä tosin on sellainen mukava ongelma, että Paint tool SAI:lla, jolla suurin osin teen kuvat, ei voi tehdä läpinäkyviä kuvia ja spiriteissä juuri tarvitaan läpinäkyvyyttä. Tämä jättää minulle mahdollisuudeksi vain käyttää Paintia, jolloin kaikki onkin äkkiä paljon työläämpää. Alkaa vähän kaduttaa etten tee tästä Visual Novel tyylistä. Sen kanssa tuskin olisi kriisejä spiriteistä ja vastaavista. En tosin usko tarinan toimivan siinä muodossa yhtä hyvin plus en osaa ollenkaan käyttää ilmaisia ohjelmia, joilla sellaisen voisi tehdä.
En edes halua alkaa tässä vaiheessa puhua tyylistä, jolla teen facesetit... Olen tehnyt tasan yhden testinaaman ja se ei tunnu jotenkin sopivalta.
Se yksi naama. Hahmon nimi on muuten Palm Delisle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti