maanantai 25. marraskuuta 2013

Päähenkilö

Toteutan heti edellisessä postauksessa esittämäni idean. Joten esittelen nyt enimmäisen hahmon, josta olen tehnyt facesetin eli itse päähenkilön.
Koko kuva, joka tuskin esiinty pelissä

Nimi: ??? (Ei muista nimeään, mutta käytän hänestä nimeä Minä ks. seuraava kohta)
Edustaa: Egoa
Ikä: 17 (ehkä)
Suuntautuminen: ???

On jotenkin inhottavaa miten paljon hän muistuttaa itseäni pari vuotta sitten. Yleensä pidän ajatusta itestäni päähenkilönä jotenkin mielikuvituksettomana. Maailmahan on täynnä mitä erillaisimpia persoonia, mutta silti päätyyä tekemään itsestäni. Tylsää! Mutta tarinan kannalta on tärkeä, että kyseessä on juuri itseäni muistuttava hahmo. Paino sanalla muistuttava. Jos minä olisin hänen asemassaan koko seikkailua ei  varmaankaan olisi edes tapahtunut. Olisin luovuttanut viimeistään siinä vaiheessa kun pitäisi taistella joitakin olentoja vastaan. Siis koen jonkinlaisia omatunnon tuskia jo kukkien poimimisesta puhumattakaan jonkin elävän olennon tappamisesta!

Osa ilmeistä

Toinen nimetön kylä

Tänään projekti edistyi todella paljon! Esimerkiksi sain tehtyä peliin ensimmäisen kunnon kylän (aivan ensimmäinen kylä kun on lähinnä telttakylä).
Se kunnon kylä normaaleissa väreissä

Muutama mappi sitten kokeilin tehdä luolasta tumman ja yllätyksekseni se tummuus tuli muihinkin uudempiin karttoihin. Uskon kyllä saavani sen pois, mutta se sattui sopimaan aika hyvin juoneen. Joten se pysyköön toistaiseksi. Eikä edes haittaa että juonta tuli vähän muokattua! On vaan todella mukavaa improvisoida tällaisia juttuja. Ainakin itseäni haittaa projektien toteuttaminen, jos tiedän aivan tarkasti mitä teen.

Toinen suuri asia jonka projektiin liittyen sain tehtyä oli ensimmäinen facesetti. Olen tasan kerran aikaisemmin tehnyt sellaisen ja nyt olen onneksi oppinut edellisen kerran virheistä. Tällä kertaa se oli paljon helpompaa. Voisin tehdä hahmoista postauksia sitä mukaan kun saan facesettejä tehtyä, sillä on kiva puhua omista hahmoistani.

tiistai 19. marraskuuta 2013

Eventeistä ja muista ongelmista

Perinteinen aloituskylä
Eilen missasin kuvistunnit, joten jouduin tekemään projektia eteenpäin kotona ja huomenna sama kuvio uudestaan. Pitäisi ehkä katsoa joitakin ohjevideoita tai muute vaan etsiä tietoa RPG Makerin käytöstä. Tummemmat neliöt valkoisilla reunuksilla ovat "eventtejä", eli jotakin tapahtuu esimerkiksi hahmot kommentoivat esinettä. Osaan jotenkin tehdä yksinkertaisia eventtejä, mutta jostakin syystä ne eivät vain toteudu. Tässä kartassa kaikki eventit ovat sellaisia, että kun painaa "action buttonia" niin hahmon pitäisi kommentoida esinettä, mutta niin ei vaan käy! Raivostuttavaa! Itse pelatessani tällaisia pelejä tykkään juuri tutkia asioita knippailemalla joten ajattelin tämän pelin sisältävän niitä kohtuu paljon. Ne eivät oikeastaan ole tarinan kannalta tärkeitä, mutta luovat (ehkä) syvyyttä hahmoihin ja auttavat ymmärtämään pelin maailmaa. Periaatteessa ne eivät siis ole niin tärkeitä ja voin alkaa tapella niiden kanssa myöhemminkin kunhan saisin tehtyä kaikki perusjutut.
Toinen ongelma ovatkin sitten hahmot, tai pikemminkin heidän vaatteensa. Ajattelin kaikkien pelissä esiintyvien hahmojen olevan aiemmin tekemiä hahmojani, sillä rakastan tällaisia typeriä yksityiskohtia. Mutta nämä hahmot eivät ole normaalisti samasta maailmasta, joten tästä pelistä tulee tavallaan Alternative Universe (AU). Kysymykseksi sitten tässä nousee millä tavoin hahmojen pitäisi pukeutua, jotta he vaikuttavat kuuluvan samaan maailmaan, mutta jotta ne muistuttavat jotenkin alkuperäisiä. RPG Makerin mukana on osa, jolla pystyy tekemään hahmojen spiritejä, mutta se on kaukana täydellisestä enkä saa hahmoja täysin muistuttamaan itsejään. Ainakin tärkeimpien hahmojen spiritet on muokattava oikeammiksi. Tavallaan RPG Makerin valmiin spiriten teko ohjelman käyttäminen tuntuu huijaamiselta. Saanko tai oikeastaan kehtaanko käyttää sellaista kuviksen diplomin kanssa? Mistä kukaan saisi edes tietää (no, aika monesta paikasta, vaikkapa tästä blogista)?
Taitaa olla parasta pelata varman päälle ja tehdä vain vähän NPC hahmoja. Eli nyt täytyy opetella tekemään myös spiritejä (ehkä sentään jonkinlaisesta pohjasta, kunhan muutan tarpeeksi). Tässä tosin on sellainen mukava ongelma, että Paint tool SAI:lla, jolla suurin osin teen kuvat, ei voi tehdä läpinäkyviä kuvia ja spiriteissä juuri tarvitaan läpinäkyvyyttä. Tämä jättää minulle mahdollisuudeksi vain käyttää Paintia, jolloin kaikki onkin äkkiä paljon työläämpää. Alkaa vähän kaduttaa etten tee tästä Visual Novel tyylistä. Sen kanssa tuskin olisi kriisejä spiriteistä ja vastaavista. En tosin usko tarinan toimivan siinä muodossa yhtä hyvin plus en osaa ollenkaan käyttää ilmaisia ohjelmia, joilla sellaisen voisi tehdä.
En edes halua alkaa tässä vaiheessa puhua tyylistä, jolla teen facesetit... Olen tehnyt tasan yhden testinaaman ja se ei tunnu jotenkin sopivalta.
Se yksi naama. Hahmon nimi on muuten Palm Delisle.

torstai 14. marraskuuta 2013

Hahmoista ja classeista

Paljastan tässä nyt jotakin kaikista tärkeistä hahmoista. Nimittäin heidän nimensä ja classinsa! Classit ovat perinteisesti tyyliä ritari, maagi, pappi, noita jne. mutta tässä pelissä ne kuvaavat hahmoja ja mitä he edustavat. Myöhemmin tietenkin kirjoitan lisää hahmoista, viimeistään silloin kun saan päivitettyä desingit.

Somewhere over the rainbow...
Minä - Ego
Dreame - Valittu
Red - Superego (/omatunto, en ole aivan varma)
Id - 'Se'
Remeta - Muisti
Unhoi - Unohdus
Katlater - Laiskuus
Ingeting - Masennus


Näistä voikin varmasti jo päätellä vaikka mitä ;)

keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Ensimmäinen luonnos

Nimittäin juonesta. Kirjoitin sen juuri äsken valmiiksi suurin osin sen mukaan mitä mieleeni tuli pahemmin suunnittelematta. En ole edes koittanut ajatella oikeinkirjoitusta, tekstin sujuvuutta tai sen loogisuutta. Tärkeintä oli vain saada tarinan runko tehtyä.

En ole edes varma miksi laitan sen juonisepustuksen tänne, mutta ehkä sitä on sitten kiva katsoa ja naureskella projektin valmistuttua. Tällä hetkellä nimittäin se lähinnä nolottaa. Olisi ehkä pitänyt kirjoittaa se vähän järkevämmin. No, ehkä tärkeintä todellakin oli vain saada se ylös. Tosiaankin ehkä.
Vanha mustavalkoinen kuva Redistä vuodelta 2011

Alussa näytetään miten Minä oli kateellinen Dreamelle, varsinkin kun tästä oli tehty Valittu. Minä toimii sidekickinä Dreamen jossakin eeppisessä tehtävässä (tuhota paha Ingeting?). Jostain syystä kaksikko päätyy erilleen ja Minä löytää itsensä oudosta paikasta seuranaan riitelevät Id ja Red. Minä ihmettelee paikkaa  ja kaksikko kertoo sen olevan aika pelottava ja sokkeloinen maa, jossa asiat muuttuvat oudosti. Red tarjoutuu oppaaksi samaan aikaan Idin kanssa ja niin he liittyvät ryhmään. Red kertoo kissamuodoista Idin kommentoidessa väliin jotakin. He kertovat Minän tarvitsevan toista muotoa ja vievät tämän luolaan josta sellaisen saisi. Luolassa he lukevat tekstin, jossa kerrotaan jotakin mystistä Ingetingistä ja kaikista persoonallisuuden osista. Minä päättelee sen olevan ennustus ja päättää tuhota Ingetingin ennen Dreamea saadakseen itse kaiken kunnian siitä. Id ihmettelee, että kuka Dreame ja flashbackina näytetään miten nuorina Dreame ja Minä olivat hyvät ystävät, mutta miten Dreamesta tuli liian täydellinen ajansaatossa.

Kolmikko lähtee luolasta etsimään Ingetingiä tuhotakseen tämän (Id ja Red kertovat heillä olleen ongelmia tämän kanssa menneisyydessä). Matkalla tappelua erinäisiä perushirviöitä vastaan. Red ehdottaa, että he pyytävät avukseen vielä Remetan , vedoten tämän viisauteen. He saapuvat Remetan talolle, missä Remeta sanoo yrityksen olevan typerä ja täysin järjen vastainen. Remeta lähtee paikalta, Id käskee seuraamaan jos vaikka saisivat vielä puolelleen. Red vastustelee. He näkevät hirviölauman ryntäävän siihen suuntaan, minne Remeta lähti. Nyt Redkin haluaa heidän menevän sinne vedoten Remetan voivan olla vaarassa. Kolmikko lähtee sinne. Näytetään miten joku typpi seuraa heitä (Unhoi).

Hirviöt menevät harmaaseen taloon, sisältä sokkeloinen. Paljon hirviöitä, erityisesti masennusolioita, mutta myös tallennuspisteitä ja arkkuja. Lopulta kolmikko löytää huoneen, jossa hirviöt ovat piirittäneet Remetan ja puhuvat tälle masentavia asioita. Red on järkyttynyt ja hyökkää yhden hirviön kimppuun. Vaikea taistelu. Minä kommentoi miten he eivät voi voittaa kaikkia. Red epätoivoinen (toinen tappelu?) yksi hirviöistä iskee niin, että kaikilla ryhmän jäsenillä 1 HP jäljellä. Sitten Unhoi tulee paikalle ja yhdellä iskulla voittaa kaikki hirviöt. Red ryntää Remetan luokse varmistamaan onko tämä kunnossa. Tällä välin Id ja pelaaja puhuvat Unhoin kanssa, kyselevät kuka tämä on jne. Filosofista puhetta unohduksen ihanuudesta, mihin Remeta toteaa miten kaikkea ei voi unohtaa ja miten ei pitäisikään. Puhetta miten liian ajattelun ajatetaan aiheuttavan masennusta jne. Unhoi kertoo lisää hirviöitä olevan tulossa. Red pyytää Remetaa mukaan ryhmään, kun tämä miettii Id haluaa Unhoin ryhmään. tämä suostuu heti. Remetakin suostuu.

Matkustettuaan lisää löydetään mukava kylä (kaikki asukkaat hahmojani), Inspira. Kaupassa käydään ja tällaista. Kyläläiset kertovat länneessä olevasta hirviöstä, joka on Ingetingin palveluksessa. Ryhmä päättää hoidella sen, vaikka Remeta toteaa miten heidän olisi hyvä olla vahvempia. Id sen sijaan haluaa heidän menevän heti ja Red pohtii onkohan hirviö niin Paha kun sanotaan ja onko heillä oikeuttaa tappaaa se vain koska se on Ingetingin puolella, sillä motiivit. Idin reaktio on tasoa blablablaa. Remeta toteaa heidän olevan kumminkin pakko ennemmin tai myöhemmin kohdata hirviö, tukkiihan tämä väylän Ingetingin linnaan. Kuulaan myös huhuja Dreamen etenemisestä, upeita eeppisiä tarinoita.

Länsiportille tultaessa he löytävät valtavan olion, joka lopulta esittäytyy Katlateriksi. Id kysyy innokkaana hirviöstä, Katlater paljastaa todennäköisesti olevansa se. Id on jo hyökätä kimppuun, mutta Red pidättelee tätä kysellen tämän motiivia. Siihen katlater paljastaa työn helppouden, hyvän palkan ja paljon ruokaa. Minä kysyy voisiko Katlater siirtyä, kun tämä selvästi ei vaikuta tappelijalta. Katlater vaatii heitä tuomaan ensin läheiseltä niityltä viisi jotakin juttua, koska ei itse jaksa hakea. Niityllä tappeluita, joista saadaan ne. takaisin palattuaan ja annettuaan jutut, Katlater toteaa ettei viitsi väistyä. Nyt Id loikkaa Katlaterin päälle ja huomaa miten he voivat kiivetä muurin yli helposti. Katlater liikahtaa niin, että Id putoaa. Red vaatii etteivät he vieläkään taistele, joten he alkavat miettiä mitä sitten. Unhoi menee Katlaterin viereen kyselemään tyhmiä ja äkkiä Katlater unohtaa miten hänen pitäisi vartioida porttia. Muut ryhmän jäsenet ihmettelevät tätä, id tosin pitää sitä coolina. Id myös ehdottaa katlaterin liittyvän heidän ryhmäänsä. Red laittaa vähän vastaan, mutta Remeta huomauttaa Katlaterin voivan olla hyödyllinen. Hän myös järkeilee Katlaterille miten heidän kanssaan olisi parempi olla kuin Ingetingin, joka pakotti tämän tekemään töitä antamatta hänelle niitä viittä juttua. Katlater suostuu kunhan ei tarvitse tehdä paljoa. Id kommentoi miten Katlaterista tarvittaessa tulisi hyvä lihakilpi, Red ei arvosta, mutta minä nauraa.

Kuljettuaan portista ryhmä saapuu linnaan. He kohtaavat välittömästi Ingetingin, joka teleporttaa heidät linnan ylimpään kerrokseen. Ingeting puhuu jotakin vakuuttavaa siitä miten Ihmisillä on persoonallisuudessaan eri osia ja miten näillä on kaiken lisäksi eri puolia. Red haluaa Ingetingin ottavan vastuuta pahoista teoistaan, Ingeting naurahtaa ja magialla muuttaa Rediä paljastaen tämän pahan puolen (liian ankara, täytyy olla täydellisen hyvä jne.) Ingeting myös selittää tämän ja pakottaa heidät taistelemaan. Lyhyt taistelu, jonka Red itse saa keskeytettyä. Ingeting lumoaa kaikki muutkin paljastaen samalla tavalla näiden pahuuden selityksin ja lyhyin taisteluin. Minä on hämmentynyt tästä kaikesta ja kysyy miksi Ingeting tekee tämän kaiken. Ingeting reagoi ihmettelemällä eikö Minä jo tajua. Sitten Ingeting paljastaa heidän kaikkien olevan vain minän osia, Ingetingin edustaessa masennusta. Palautaa täydet helat ryhmälle ja taistelu alkaa. Bossi taistelun aikana Ingeting kertoo aika hyviäkin pointteja asioista?

Taistelun päättyessä Ingeting Knock Outaa kaikki muut paitsi Minän, sanoen ottavansa tämän kokonaan haltuunsa. Dreame saapuu paikalle eeppisesti. Minä vihainen, sanoo pärjäävänsä Ingetingille yksinäänkin. Ingeting paljastaa Dreamen edustavan täydellisyyttä, jota Minä ei voi ikinä saavuttaa vaikka kuinka haluasi. Inge antaa myös esimerkkejä Dreamen julmuudesta. Dreame pyytää Minää liittymään taisteluun, Minä suostuu ja nyt Dreame ja Minä lyövät helposti Ingetingin. Dreame jättää taistelun jälkeen Ingetingin henkiin, vedoten tämän olevan yksi persoonallisuuden osa. Minä vastustaa. Dreame pitää puheen siitä, miten vaikka kaikilla osilla on omat synkät puolensa Minä on silti hyväksynyt ne. Minä on siis hyväksynyt persoonansa huonotkin puolet. Minän ei tarvitse olla täydellinen, vaan hyväksyttävä omat heikkoutensakkin. Tämä tekee Minästä jo nyt tavallaan täydellisen. Minä laitaa vastaan sanomalla ettei ole tarpeeksi hyvä. Dreame laitaa vastaan sanomalla miten tämä on tarpeeksi hyvä, hänen ei tarvitse olla kaikessa täydellinen ollakseen hyvä. Sitten Dreame katoaa sanoen liittyvänsä Minän persoonaan muiden kanssa. Muutkin persoonallisuuden osat tekevät näin mahdollisesti sanoen jotakin kannustavaa. Ympäristö muuttuu  Minän huoneeksi. Tämä räpyttelee silmiään hämmentyneenä muutaman kerran. 

 

Tervetuloa

 


Ajattelin siis aloittaa tällaisen blogin, johon kuvaan edistymistäni kuvataiteen diplomissa, mutta koska "kuvataide" sanana kuulostaa kankealta ja on pitkä kirjoittaa sanon sitä tästä eteenpäin vain kuvikseksi. Anteeksi äidinkielen opettaja. Suunnitelmissa olisi siis saada aikaan kunnollinen, mahdollisimman hyvä työ. Tavoitteet ovat hyvin korkealle. Aiheeksi olen valinnut 5. Liekeissä pelaamiseen, tarkemmin sen a) kohdan. Ajattelin siis tehdä pelin itselleni täysin vieraalla RPG Maker VX Acella, saa nähdä mitä siitäkin tulee...

Olen jo monta vuotta halunnut tehdä oman pelin ja aiheen nähtyäni totesin tässä olevan loistava mahdollisuus ottaa itseäni niskasta kiinni. Ideoitakin on tullut kivasti, siitä muuten blogin nimi. Selitän varmaan myöhemmin näistä vanhemmista ideoista, mutta tällä hetkellä olen jo melko varma millaisen pelin teen. Siitäkin lisää myöhemmin.

Olen tällä hetkellä vaan todella iloinen, että olen päässyt aloittamaan tätä projektia (aivan kuin minulla ei niitä muutenkaan olisi ollut liikaa...) Lisäksi tuntuu siltä, että saan tämän ihan hyvin tehtyää, siis heti kun opin käyttämään ohjelmaa, olen tehnyt hahmojen spiritet, käsikirjoitus on jotenkuten valmis, musiikit on joko löydetty tai tehty itse, puhumattakaan nyt taustoista!
Kuinka paljon aikaa tämän tekemiseen olikaan..?
SuoSi's Profile Picture
Fursonani, joka tulee esiintymään pelissä